Een variatie aan interventies

  • Bericht auteur:

Maandag, 5 augustus, werd voor de redders van de VBZR een dag met 3 variaties aan hulpaanvragen. Het begon vanmorgen om 09.32 uur. Een visser meldde een oververhitte motor en vroeg de VBZR manschappen hem te komen helpen. De schipper lag met zijn boot ter hoogte van De Haan. Op weg hier naartoe zagen de redders een andere vissersboot dwars op de golven liggen en dat vertrouwden ze eigenlijk niet. Ze gingen even polshoogte nemen en ook deze schipper bleek motorproblemen te hebben.

Het werd even overleggen wie het eerst gesleept zou worden naar de thuishaven Blankenberge. In goed overleg werd besloten de visboot die dwars op de golven lag maar eerst op te slepen. De manier van slepen moest in dit geval anders dan gebruikelijk. Vorige week had deze schipper ook al problemen gehad met de motor en was hij bijna op het strand terecht gekomen.

Voor de redders was het dus onmogelijk gewoon even een sleepkabeltje aan te leggen, want de neus van de boot ontbrak voor een belangrijk deel. Het werd een sleepbroek, zoals dat in vaktermen heet. Er wordt als het ware een soort V-vorm gemaakt dat de verbinding is tussen het gesleepte schip en de reddingsboot. Dit alles met hulp van een van de redders die bij de schipper aan boord was gestapt. Nadat deze boot in de haven was afgemeerd keerden de redders terug naar de schipper van de eerste melding. Die had inmiddels koelvloeistof bijgevuld en kon op eigen kracht terug naar de haven. De redders bleven het schip wel begeleiden om zeker te weten dat alles goed zou gaan.

Later deze dag kwam er nog een hulp aanvraag van een schipper die zijn anker niet meer gelicht kreeg. Dit is verwerkt in het volgende onderwerp (zie verder op de site).